Contact
Waarom sporten belangrijk is

 

Dat je meer moet sporten is een onderdeel van het programma. Maar waarom eigenlijk? Wat kan sporten dan met je lichaam doen, en wat kan je van de resultaten verwachten?

Je kan de uitzondering zijn; maar de meeste mensen die aan agorafobie lijden zijn niet meteen happig om te gaan sporten. Ik durf zelf veralgemenen: mensen die niet sporten moeten een hele drempel over vooraleer sport een wekelijkse/dagelijkse bezigheid van hun leven kan worden.

Nochtans kan het meer sporten alleen al een hele resem van positieve veranderingen teweeg brengen. Welke dat allemaal zijn leer je in het programma, maar de belangrijkste stip ik hier al even aan.

Als jij het type bent dat het snel benauwd krijgt in propvolle publieke plaatsen (cinema, theater, discotheek/fuif, restaurant,...), dan is daar een simpele verklaring voor. In de meeste gevallen is er onvoldoende zuurstof.

Door dat tekort krijg je het benauwd, begint je hart te bonzen en krijg je duizelingen (sommige mensen denken een hartaanval te krijgen, anderen hebben het gevoel flauw te vallen, te moeten overgeven,...).

Wat heeft dat nu met sporten te maken?

Wanneer je begint met sporten ben je snel uit de adem. Je lichaam is gewoon om met veel zuurstof weinig te doen (niet sporten). Nu moet het met dezelfde hoeveelheid meer gaan doen, dus ga je in het begin die hoeveelheid zuurstof opdrijven door snel te ademen en eventueel uit de adem te raken.

(Herlees het voorgaande nog eens, zodat het goed doordringt.)

Je lichaam wordt echter veel efficiënter na verloop van tijd, en je begint een conditie op te bouwen. Je lichaam kan met minder externe zuurstof meer aan, waardoor je niet meer uit de adem raakt.

Wanneer we dat gegeven vertalen naar die propvolle ruimten zoals een discotheek zijn we er. Je bevindt je in een ruimte met minder zuurstof (want er zijn vele mensen aanwezig), met een lichaam dat efficiënt met weinig zuurstof om kan gaan. Hierdoor zal je het niet meer benauwd krijgen.

Opgelet, er zijn in dit voorbeeld nog andere factoren waar je rekening mee moet houden. Je gedachtengangen, wat je er eet en drinkt (of net ervoor at/dronk) spelen natuurlijk ook een rol. Maar ik kan hier niet alles gaan verklappen.

Ziezo, je hebt vandaag weer iets bijgeleerd dat je dichter bij een agorafobie-vrij leven brengt. Wil je snelle vorderingen, informeer dan over het programma.

 

 

Dit ben ik; sinds een goede 8 jaar over mijn angsten heen. Nu wil ik de kennis die ik opbouwde met jou delen om ook jou te helpen. Klik op foto voor video.

 

 

Andere Artikels:

- Wat is agorafobie eigenlijk? ** zeker lezen **

- Wat is angst en wat is een angstaanval?

- Wat er ook gebeurt, het is ok ** zeker lezen **

- Welk product veroorzaakt je paniekaanvallen?

- Wat andere mensen van je denken.

- Angst, en hoe het je leven kan beheersen.

- Waarom sporten belangrijk is

- Angst en hyperventilatie

- Moet je je agorafobie verbergen?

- Hyperventilatie en de link met agorafobie

- Mijn LASIK-operatie

- Angst is beangstigend

- Soorten angst

- de link tussen burn-out en angst

 

Disclaimer:De inhoud van deze website vervangt de raad van je arts niet en bevat geen medisch advies of medische behandeling. Ik ben geen arts en geen psycholoog. Ik geef verder heel bewust ook geen (langdradige) therapie en werk via een zelfhulp cursus. In plaats van je een vis te geven, leer ik je vissen zodat je van niemand hoeft af te hangen. Wanneer je vragen hebt over je gezondheid dien je daar steeds eerst met je arts over te praten. Negeer nooit de raad van je arts of wacht niet om met hem contact op te nemen. De nieuwsbrief en alles wat je op deze site vindt kan en zal geen ziektes genezen. Ik kan niet iedereen helpen en de resultaten verschillen van persoon tot persoon. Angst overwinnen vergt tijd en moeite, dat is nu eenmaal zo. Maar geloof me, het is die moeite en inzet waard!